Aplikacje mobilne dla firm jako przewaga konkurencyjna

Tekst alt
Starając się być firmą dopasowaną do potrzeb klientów i rynku, przedsiębiorstwa coraz częściej decydują się na biznesowe aplikacje mobilne. Zwrócenie się w kierunku mobilnych rozwiązań może przynieść niemałe korzyści każdej organizacji i pozwala na umocnienie pozycji konkurencyjnej.

Wzrost sprzedaży smartfonów i tabletów spowodował zmianę w znajdowaniu informacji, komunikowaniu się ze światem oraz dokonywanie decyzji, w tym zakupowych. Z szacunków serwisu We Are Social wynika, że na świecie jest już ponad 3 mld internautów. W Polsce internauci stanowią ponad 67% populacji, czyli 25,7 mln ludzi. Natomiast 15,9 mln to tzw. internauci mobilni, którzy przeglądają strony internetowe i korzystają z aplikacji poprzez swoje smartfony.

Mobilny świat

Trendy mobilne spowodowały także zmianę w sposobie prowadzeniu biznesu. Ze względu na coraz większą liczbę użytkowników, którzy posiadają dostęp do Internetu ze swojego tabletu lub smartfona, firmy postanowiły wyjść naprzeciw oczekiwaniom klientów. Stąd można zaobserwować praktycznie codziennie pojawiające się na rynku nowe aplikacje mobilne, z których korzystają różne sektory – bankowość, medycyna, rozrywka, restauracje, hotele, nawigacja itd. Dla użytkowników korzystających z aplikacji mobilnych różnych firm jest to przed wszystkim bardzo wygodne rozwiązanie. Z takiej aplikacji można korzystać bez względu na porę dnia, miejsce, w którym się znajdujemy czy czynności jakie wykonujemy. Aplikacja jest dostępna całą dobę, jest pod ręką, wymaga tylko dostępu do Internetu. Rozwiązania mobilne ułatwiają wyszukiwanie interesujących informacji, komunikację z innymi, porównywanie ofert, zakupy mobilne lub rezerwację noclegu.
Jak podaje IAB Polska, 10,1% całego ruchu w sieci w Polsce w pierwszym kwartale 2014 roku pochodziło z urządzeń mobilnych i jest to trend wzrostowy.

Firmy posiadające aplikacje mobilne dla swoich klientów są postrzegane, jako nowoczesne, idące z duchem czasu i nastawione na ciągłą komunikację z odbiorcami i bieżące rozwiązywanie ich problemów. Skoro aplikacje mobilne wykorzystuje się do pozyskiwania i utrzymywania obecnych klientów, to czy byłaby możliwość zaprojektowania aplikacji, która usprawniłaby procesy w firmie, obieg dokumentów czy zarządzanie zapasami? Odpowiedzią są oczywiście dedykowane aplikacje mobilne dla firm.

Mobilne przedsiębiorstwo kluczem do sukcesu

Mobilność stała się cechą wielu firm i organizacji. Aplikacje mobilne wspierają różne obszary w biznesie oraz ułatwiają pracę i komunikację. Już nie tylko wykorzystywane są w celu prezentacji produktów klientom lub sprawdzania stanu zapasów. Biznesowe aplikacje mobilne są wykorzystywane najczęściej w branżach, jak:

  • systemy ERP – tworzenie/edycja zamówień, faktur i paragonów, rozliczeń, baza klientów, pełna baza towarów ze zdjęciami, koszyk, drukowanie dokumentów, szablony dokumentów, zarządzanie kontrahentami;
  • transport i logistyka – optymalizacja tras, realizacja zamówień, zapasy;
  • branża finansowa – bankowość mobilna, sprawdzanie stanu konta, przelewy, spłata raty, otworzenie lokaty;
  • m-commerce – płatności mobilne, kupony, oferty, porównywanie cen;
  • system kontroli produkcji – zarządzanie dokumentacją, kontrola i raportowanie stanu produkcji, zleceń, pracowników;
  • eventy – konferencje, festiwale, wydarzenia kulturalne, warsztaty, rejestracja uczestników, powiadamianie o zmianach, udostępnianie map (festiwale muzyczne), harmonogram konferencji, festiwalu;
  • medycyna – rejestracja do lekarza, zarządzanie dokumentami pacjenta, wyliczanie świadczeń medycznych, obieg dokumentów;
  • firmy ubezpieczeniowe – zakup polis, zgłaszanie szkód, porównywanie ofert;
  • e-administracja – nawigacja, Biuletyn Informacji Publicznej, przewodnik turystyczny z mapami, filtrowaniem i powiadomieniami, pobieranie i składanie wniosków.

IAB Polska prognozuje, że usługi które będą zyskiwać na znaczeniu w kontekście mobilności to:

  • bankowość elektroniczna,
  • zakup prasy, książek i muzyki,
  • bilety komunikacji miejskiej i usługi parkowania,
  • mapy i nawigacja,
  • usługi transportowe, np. zamówienie taksówki czy rezerwacja biletów lotniczych.

Tekst alt

Według danych We Are Social, 20% Polaków korzysta z bankowości mobilnej. W kolejnych latach natomiast spodziewany jest dynamiczny rozwój owego segmentu, głównie ze względu na standaryzację płatności na rynku oraz rozbudowę sieci NFC. IAB Polska szacuje, że do 2020 roku z usług NFC korzystać będzie ponad 400 tys. osób, a sam rynek będzie wart około 140 mld złotych.

Korzyści posiadania mobilnego biznesu

Aplikacje biznesowe dla firm to pakiet korzyści, które przyczynią się do wzrostu rentowności, lepszej komunikacji wewnątrz firmy jak i z otoczeniem (np. z dostawcami) i co najważniejsze, sprawią, że firma stanie się bardziej konkurencyjna. Wśród najważniejszych korzyści z posiadania biznesowej aplikacji mobilnej można wyróżnić:

  • poprawę jakości obsługi – co przekłada się na wzrost satysfakcji klientów,
  • usprawnienie procesu składania i realizacji zamówień,
  • wydajniejszą i efektywniejszą realizację zadań przez pracowników,
  • oszczędność czasu i pieniędzy,
  • stały dostęp do danych i możliwość wymiany informacji w dowolnym miejscu i porze,
  • usprawnienie procesu komunikacji, szybszy przepływ informacji i dokumentów.
  • obniżkę kosztów operacyjnych, co przekłada się na większy zysk,
  • natychmiastową reakcję na klientów i sytuacje w otoczeniu.

Zastosowań aplikacji mobilnych dla firm jest tyle, ilu przedsiębiorców zgłasza potrzebę bycia mobilnym. Za każdym razem taka aplikacja powinna być dostosowana do specyfiki prowadzonego biznesu, skupiać się na potrzebach pracowników, wykorzystywanych systemach technologicznych oraz przede wszystkim być intuicyjna i bezpieczna. Mobilny biznes jest szybszy, a w tym przypadku oznacza to obniżenie kosztów, lepsze reagowanie na rynek i budowę trwałej przewagi konkurencyjnej.

Źródła:

http://www.benchmark.pl/aktualnosci/aplikacje-mobilne-w-sluzbie-biznesu.html

http://www.sybase.com.pl/system/files/pdf/sybase_mobility_wp_pol_lo.pdf

http://mobirank.pl/2015/01/21/mobile-w-polsce-na-swiecie-w-2015-roku/

Posted in:

Odpowiedz na „MagdaAnuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *